AKO SA Z HMLY STALA OČISTA - rozhovor s režisérkou Zuzanou Piussi, november 2021

AKO SA Z HMLY STALA OČISTA - rozhovor s režisérkou Zuzanou Piussi, november 2021

Foto: Zuzana Piussi v Galérii Ľudovíta Fullu, 2020

 

Niekedy je lepšie stratiť sa v hmle. S nastávajúcim dátumom 17. novembra som však zaostrila na režisérku Zuzanu Piussi - mám rada slobodu. Jej filmografia je konštantne popretkávaná témami reflektujúcimi politicko-spoločenské situácie na Slovensku.

 

Korupcia v justícii nie je len abstraktný pojem, tretia moc môže spôsobiť aj ničenie ľudských životov, šikanu alebo obrovské majetkové transfery.” Z.P.

 

So Zuzanou Piussi sme sa prvýkrát stretli v roku 2017 počas premietania jej filmu ČESKÝ ALLÁH v Galérii Ľudovíta Fullu-SNG. O niekoľko rokov neskôr prišla Zuzana Piussi opäť do galérie, tentokrát v inej zostave, s emeritnou sudkyňou Katarínou Javorčíkovou, ktorá v minulosti odišla ešte pred zverejnením Kočnerovej Threemy z justície.

Katarína Javorčíková ešte pred svojím odchodom napísala text „Dôvody prečo nebyť sudcom", v ktorom opísala stav justície. Na premietaní bol taktiež prítomný advokát Pavol Korytár, ktorý poskytoval v minulosti právne služby aj Mariánovi Kočnerovi. Odkedy začal zastupovať poškodených ružomberských zamestnancov, je napádaný mainstreamovými ako aj bulvárnymi médiami. V tejto zostave premietli krátku ukážku z pripravovaného filmu V HMLE a po premietnutí nasledovala diskusia so samotnými aktérmi filmu, členmi občianskeho združenia Ružomberský papier. Ich spor o stále nevydané akcie spoločnosťou Mondi SCP ostáva nedoriešený.

 

 

 

 

 

 

Foto: premietanie rozpracovaného dokumentu V hmle v GĽF, členovia občianskeho združenia Ružomberský papier, 2020.

 

Bolo to v januári 2020, kedy sa v Ružomberku konal predvolebný míting strany Vlasť na čele so Štefanom Harabinom. S mikroštábom filmovali priamo v Kultúrnom dome Andreja Hlinku. Už vtedy som sa tešila na filmové zábery - Zuzana Piussi je jednou z režisériek, ktorá ide priamo na vec. Tentokrát v mieste rodiska Mariána Kočnera. Odkedy Zuzana v roku 2020 v Ružomberku premietla rozpracovaný dokument V HMLE, stali sa určité smerodajné udalosti. Pomaly som sa o ňu začínala báť a pýtala som sa sama seba, čo sa deje s filmom, či vôbec uzrie svetlo sveta. Keď som sa dozvedela o OČISTE, vydýchla som si.

Film OČISTA, ktorý mal v októbri 2021 svetovú premiéru na Medzinárodnom festivale Jihlava, bude mať v ružomberskej kinosále Kina Kultúra dňa 15. novembra 2021 predpremiéru. Do slovenských kín ho prináša spoločnosť Filmtopia. Dokument reflektuje dva výnimočné prípady konfrontácie s justíciou. Po filme bude Zuzana Piussi diskutovať s ružomberským sudcom Róbertom Urbanom spolu s členkou Súdnej rady Katarínou Javorčíkovou.

 

ZH: To, čo film OČISTA vypovedá, je dôkazom opovrhovania bežným človekom v nefungujúcom štáte, štáte vydieranom mafiou. Tvoj film je jedným z možných riešení - koná, reprezentuje, vyzýva, či nabáda k urgentnej zmene. Aký dopad, predpokladáš, OČISTA bude mať na Ružomberčanov? Aký dopad bude mať dokument na stav súdnej moci?

ZP: Aký dopad bude mať film, neviem predpovedať. Ani netvrdím, že film môže niečo zmeniť. Netrpím spasiteľským syndrómom. Filmom sa dá ukázať, čo je choré, nefunkčné a vyprovokovať debatu so sudcami, politikmi, odborníkmi.

 

ZH: Existuje k filmu aj plagát? V Ružomberku ho nevidno (pozn.:stav zo dňa 12.11.2021, plagát bol napokon zverejnený dva dni pred premietaním) a pritom je predstavenie už vopred vypredané. Myslíš, že sa môže stať, že premietanie bude v Ružomberku zrušené?

ZP: Hneď, ako som si prečítala tvoju otázku, som zavolala distribútorke Silvii Kapustovej. Plagáty by mali byť v kine, snáď ich aj použijú.

 

 

ZH: Diskutovať po premietaní filmu prídu sudca Krajského súdu v Žiline, Róbert Urban a emeritná členka Súdnej rady Katarína Javorčíková. Čo bolo predpokladom pozvania sudcu Róberta Urbana?

ZP: Náš pôvodný nápad sa volá Spoznaj svojho sudcu. Chceli by sme cestovať s filmom po Slovensku, pozývať miestnych sudcov na debaty o spravodlivosti a súdoch s miestnymi ľudmi. Zúri covid, tak nevieme, ako sa nám to podarí realizovať. Urobili sme kino online s názvom 363, premietneme ľuďom film a po filme bude diskusia. Sudcovia prídu do ich obývačky. Môžu im dať otázky. Prvé premietanie online aj s diskusiou bude 19.11. a 20.11. o 19:00 hod. Lístky je možné zakúpiť TU.

Slovensko je krajina v EU, kde najviac ľudí nedôveruje justícii. Sudcovia sú pre nás ľudia v talároch. Na súdoch sedia v bezpečnej vzdialenosti, média majú zakázané zverejňovať ich tváre. Sudcovia nepredstupujú pred kamery a médiá, aby nám zdôvodňovali rozsudky a svoje rozhodnutia. Na Slovensku máme skupinu proreformných sudcov, ktorí sa snažia o zmeny a tvrdia, že dôveryhodnosť v justíciu by sa zvýšila, keby sudcovia vysvetľovali svoje rozhodnutia a nezakrýval si tváre a viac debatovali s ľudmi. Je to bežné v iných krajinách.

 

ZH: Koľko percent počas niekoľkoročného natáčania filmu tvoril tvoj strach? Aká bola tvoja najhoršia skúsenosť?

ZP: Robím témy, ktoré ma bavia a tešia. Netrpím pri tom ani trošku. Najhoršie skúsenosti sú vždy tie najvtipnejšie, keď ich prežijete.

 

ZH: Čo bolo na natáčaní, či príprave filmu najlepšie?

ZP: Spoznať ľudí a spriateliť sa s nimi. To je na celý život.

 

ZH: Hlas Richarda Stankeho je vo filme unikátom. Bolo ľahké presvedčiť ho, aby sa stal súčasťou?

ZP: V rozpracovanom filme V hmle som použila hlas Richarda Stankeho. Film Očista je iný film. Je to film, kde vidno, že vznikal tri roky.

 

ZH: Filmy z tvojej réžie poukazujú na špinu v našom štáte - urýchľuješ, ako táto špina pláva na povrch. Aký druh podpory dostávaš pri nakrúcaní od bežných ľudí?

ZP: Robím filmy už dlho a najväčšiu podporu od ľudí cítim vtedy, keď prídu do kina. Nerobím komerčné filmy, ani nechcem. Ale teším sa, keď cítim, že mám svojich divákov, ktorí sú zvedaví na môj nový film a kriticky diskutujú. Pravda je, že ich nie je veľa.

 

ZH: Ako vnímaš Ružomberok v porovnaní s tým, ako si mesto vnímala pred nakrúcaním?

ZP: Naša babička žila v Ružomberku. Zomrela, keď mala sto rokov, bola to najúžasnejšia žena na svete. Bývala v Likavke, trávili sme tam so sestrou detstvo. Ružomberok som od detstva vnímala ako kraj s krásnou prírodou a s veľkou fabrikou. Babka každý deň utierala prach, na tom sme sa so sestrou pochechtávali, ona stále vysvetľovala, že musí, lebo to ide z tej fabriky. Áno, každý deň mala čo utierať.
Teraz, keď sme začali chodiť natáčať do Ružomberka, najviac nás šokovala moc a vplyv jedného človeka, Milana Fiľa. Ako keby ste boli v stredoveku. Vlastní fabriku, športový klub, je mu naklonený primátor mesta, proste, úplný mocipán.

 

ZH: Aký dopad bude podľa teba mať film OČISTA na obyvateľov Ružomberka?

ZP: Rozhodne budú o nom diskutovať.

 

ZH: Podľa čoho sa rozhoduješ, čo je správne?

ZP: To, či sme urobili niečo správne, vidíme až po rokoch. Vždy to ukáže čas. Ako filmárka, ktorá robí spoločensko - kritické dokumenty, nesmiem urobiť chyby vo faktoch, lebo by mi ich hneď všetci otrepali o hlavu. Mám rada filmy, ktoré nie sú ideologické, nepodsúvajú nám jedinú možnú pravdu. A mám rada filmy ktoré vyprovokujú naše myslenie a je v nich aj katarzný moment. Ak sa to podari, tak je to správne.

 

ZH: V rámci tvojich investigatívnych filmárskych záujmov si sa na súdnom pojednávaní stala dôverníčkou Mariána Kočnera (Pozn.: súdny dôverník je osoba, ktorá sa má právo zúčastniť na uzavretom pojednávaní obvineného, no nesmie vypovedať.). Ako si sa počas pojednávania cítila?

ZP: Na pojednávaní sa pýtali všetkých novinárov, kto chce byt Kočnerovým dôverníkom, ale nikto sa neprihlásil. Som rada, že som sa prihlásila, že som mala informácie z prvej ruky a mohla si vypočuť svedecké výpovede. Potom som si v novinách všimla, že niektoré nformácie (veľmi selektívne), ktoré zazneli v pojednávacej miestnosti, majú niektorí novinári. Ja nemám kontakty, ktoré by mi umožňovali nazerať do trestných spisov a výpovedí svedkov na uzavretých pojednávaniach. Spoznať, vedieť viac, boli hlavné dôvody, prečo som sa prihlásila.

 

ZH: Zmenil tvoj status súdnej dôverníčky pri vypočúvaní Mariána Kočnera smerovanie filmu?

ZP: Pracujem s tým vo filme. Urobila som to kvôli filmu.

 

ZH: Ako dlho podľa teba bude ľuďom na Slovensku trvať, kým spracujú vraždu J. Kuciaka a jeho snúbenice? Dá sa to vôbec? Obnovíme našu dôveru voči súdnictvu?

ZP: Myslím si, že náš štát nefunguje, nefungujú inštitúcie, to vidíte na každom úrade. Ukázal to aj covid, máme v krajine absolútny chaos a pociťujeme neistotu. Ja mám 50 rokov, keď sa pýtaš, ako dlho to bude trvať, hneď si môžem položiť otázku: „Dožijem sa toho?"

 

ZH: Ako ti v investigatívnom procese pomohli bežní ľudia a ako s tebou komunikovali samotné inštitúcie? Viem, že film mal trestnoprávne následky.

ZP: Dokumenty sa robia ťažko, ľudia s vami spolupracujú, ale keď im poviete, aby to povedali na kameru, tak majú strach. Ale natočili sme hraný film, teraz ho striháme. Volá sa Zošalieť - kameru robil Martin Štrba a musím povedať, že sa to nedá porovnať, o koľko viac práce a času vás stojí dokument o justicii.

 

ZH: Na Slovensku žijeme v nesmierne polarizovanej spoločnosti. Čo odporúčaš ľuďom - ako môžeme prežiť túto dobu? Už nespočetnekrát sme ako národ verili v lepšie časy. Čomu, a hlavne komu máme podľa teba veriť?

ZP: Veriť sa dá iba v Boha. Treba spoznávať veci z viacerych strán, nebyť ideologický, lebo to spôsobuje frustráciu a sklamanie.

 

ZH: Aký druh výchovy praktizuješ doma a čo od svojej rodiny očakávaš?

ZP: Mám tri deti, dve už chodia na vysoké školy, dcéra študuje v Prahe a syn v Berlíne. Tretí syn má 8 rokov. Pri výchove všetci zlyhávame a nikdy neurobíme všetko najlepšie ako vieme, deti nám nastavujú zrkadlo. Vedia byť poriadne kruté a my sa tak môžeme dozvedieť pravdu o sebe. Ja som človek, ktorý o sebe veľa pochybuje. S deťmi som sa rozprávala vždy otvorene a priznávala som aj svoje chyby. Neviem byť direktívna. Tento spôsob nepretvarovania sa, snaha riešiť veci s humorom a ľahkosťou, a najmä s láskou považujem za najlepší.

 

ZH: Ako si predstavuješ Vianoce? Vráti sa ti život do normálu?

ZP: Vianoce si urobím pekné, navarím, napečiem, obdarujem blízkych. Teším sa na to!

 

Ďakujem za rozhovor.
Fotobežka, november 2021 

 

Výber z filmografie Zuzany Piussi:

Na Slovensku: 

Ukradnutý štát - otvárací film festivalu Jeden svet, 2019

Obliehanie mesta 2019

Univerzity a sloboda, 2019

Ťažká voľba, 2016

Krehká identita, 2012

Od Fica do Fica, 2012

Nemoc tretej moci, 2011

 

V ČR:

Univerzity a svoboda (spolu s Vítom Janečkom), 2019

Český Alláh, 2017

Selský rozum, (spolu s Vítom Janečkom), 2017